Układ chłodzenia silniki zaburtowe

kilwater

Na rynku dostępnę są silniki zaburtowe chłodzone powietrzem lub wodą. Bardzo rzadko spotyka się jednostki mieszane, w których głowica byla chłodzona powietrzem, a wydech wodą. Z całą pewnością można obecnie powiedzieć, że zaburtowe silniki czterosuwowe chłodzone wodą dominują zarówno na jachtach żaglowych jak i łodziach motorowych.


Praktyczne wskazówki
Nigdy nie powinno się uruchamiać silnika, gdy wlot wody chłodzącej nie jest zanurzony w wodzie.
Pływanie na płytkiej wodzie jest groźne. Łatwo wtedy uszkodzić śrubę napędową (uderzenie o dno) lub pompę przez piasek wessany do układu.

Jakie są objawy przegrzania silnika zaburtowego?

Utrata mocy.

Swąd spalenizny.

Stukanie w silniku.

Przebarwienie w okolicach głowicy silnika.

W każdym z przypadków natychmiast wyłącz silnik i znajdź przyczynę awarii. Brak reakcji na owe objawy może wiązać się z bardzo kosztowną naprawą Twojej jednostki napędowej.

Jakie są najczęstsze przyczyny przegrzania silnika?

  1. Przy silniku dwusuwowym jest to zła mieszanka paliwowa – za mało oleju.
  2. Zatkany dopływ wody. Sprawdź czy nie jest zatkany wodorostami lub torebką.
  3. Uszkodzona pompa wody
  4. Uszkodzony wirnik
  5. Uszkodzony termostat
  6. Wlot wody do układu chłodzenia jest zbyt wysoko
  7. Złe świece zapłonowe

Dodaj komentarz