Na rynku dostępnę są silniki zaburtowe chłodzone powietrzem lub wodą. Bardzo rzadko spotyka się jednostki mieszane, w których głowica byla chłodzona powietrzem, a wydech wodą. Z całą pewnością można obecnie powiedzieć, że zaburtowe silniki czterosuwowe chłodzone wodą dominują zarówno na jachtach żaglowych jak i łodziach motorowych.
Praktyczne wskazówki
Nigdy nie powinno się uruchamiać silnika, gdy wlot wody chłodzącej nie jest zanurzony w wodzie.
Pływanie na płytkiej wodzie jest groźne. Łatwo wtedy uszkodzić śrubę napędową (uderzenie o dno) lub pompę przez piasek wessany do układu.
Jakie są objawy przegrzania silnika zaburtowego?
Utrata mocy.
Swąd spalenizny.
Stukanie w silniku.
Przebarwienie w okolicach głowicy silnika.
W każdym z przypadków natychmiast wyłącz silnik i znajdź przyczynę awarii. Brak reakcji na owe objawy może wiązać się z bardzo kosztowną naprawą Twojej jednostki napędowej.
Jakie są najczęstsze przyczyny przegrzania silnika?
- Przy silniku dwusuwowym jest to zła mieszanka paliwowa – za mało oleju.
- Zatkany dopływ wody. Sprawdź czy nie jest zatkany wodorostami lub torebką.
- Uszkodzona pompa wody
- Uszkodzony wirnik
- Uszkodzony termostat
- Wlot wody do układu chłodzenia jest zbyt wysoko
- Złe świece zapłonowe